تازه ترین مطالب

پربیننده ترین مطالب

کد مطلب: 9238
تاریخ انتشار : ج, 1394/10/18 - 08:48
تصویر صفحه اصلی: 

ازناو:  امروزه ارتباطات نقش بسيار مهمي را در جامعه در جهت پيشبرد اهداف يك سازمان ايفا مي كند. بهبود كمي و كيفي فعاليتهاي سازمان افزايش بهره وري از امكانات ونيروي انساني درسايه انعكاس فعاليتهاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليتهاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد.

 

 به گزارش ازناو ، سیدحمدالله نقیب درمقاله ای خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی ها را مورد بررسی قرار داده است.

 در این مقاله می خوانیم:

 

مقدمه:

 امروزه ارتباطات نقش بسيار مهمي را در جامعه در جهت پيشبرد اهداف يك سازمان ايفا مي كند. بهبود كمي و كيفي فعاليتهاي سازمان افزايش بهره وري از امكانات ونيروي انساني درسايه انعكاس فعاليتهاي سازمان با جامعه و بهره گيري از امكانات و قابليتهاي اجتماع و مشاركت عمومي افراد آن مي باشد. در اين راستا روابط عمومي ها به عنوان حلقه ارتباطي سازمانها با جامعه نقش بسيار مهمي دارند. هرچه اين حلقه ارتباطي گسترده تر و محكم تر باشد، به همان اندازه سازمان در پيشبرد اهداف و فعاليتهاي خود موفق تر خواهد بود. پس روابط عمومي ها براي اينكه بتوانند اين حلقه ارتباطي سازمان را با جامعه حفظ كنند، بايد در جستجوي  تكنيكها ، الگوها و شيوه هاي مناسب و جديد باشند يكي از اين شيوه ها و الگوها خلاقيت و نوآوری است كه عامل مهم موفقيت برنامه هاي روابط عمومي است كه اگر بدرستي بكار گرفته شود بسياري از ضعف هاي فني و اجرايي را پوشش مي دهد و چون موضوع كار روابط عمومي از تنوع  و حيطه بالايي برخوردار است امكان ظهور خلاقيت  در آن به مراتب بيشتر از ساير  حوزه هاي كاري سازمانها است . روابط عمومی کارآمد و پویا به طرز بسیار شگفت انگیزی به خلاقیت و نوآوری کارشناسانش وابسته است اما بسیاری از عوامل از جمله شیوه های مدیریتی در سازمان، دانش تخصصی، فرهنگ، ویژگی های فردی و محیط می تواند در ایجاد تفکر خلاقانه و عملی ساختن آن تفکر در بین کارشناسان روابط عمومی دخیل باشد. آنچه مسلم است نیاز سازمان ها به روابط عمومی روز به روز افزایش می یابد و تعالی سازمان ها در حد بسیار بالایی به حجم فعالیت های تخصصی  روابط عمومی منوط می باشد.

تعریف خلاقیت و نوآوری:

  خلاقیت (Creativity) واژه ای عربی و به  معنی خلق کردن و به وجود آوردن  است. طبق این معنی، خلاق شخصی است که دارای عقاید نو باشد. استین (1953 ) خلاقیت را فرآیندی می داند که نتیجه آن یک کار تازه می باشد و توسط گروهی در یک زمان به عنوان چیزی مفید، رضایتبخش و مقبول واقع می شود. ورنون (Vernon)در تعریف خلاقیت می‌گوید:خلاقیت توانائی شخص در ایجاد ایده‌ها، نظریه‌ها، بینش‌ها یا اشیای جدید و نو و بازسازی مجدد در علوم و سایر زمینه‌هاست که به وسیله متخصصان به عنوان پدیده‌ای ابتکاری و از لحاظ علمی، زیبائی شناسی، فناوری و اجتماعی با ارزش قلمداد گردد. خلاقيت يعني تلاش براي ايجاد يك تغيير هدفدار  در توان اجتماعي يا اقتصادي يك سازمان. خلاقيت  بكار گيري  توانايي هاي ذهني براي بوجود آوردن انديشه ، فكر و مفهوم جديد می باشد 

خلاقیت به کارگیری توانائی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید است و برخی دیگر در تعریف این مفهوم در حوزه مطالعات سازمانی چنین می‌گویند: خلاقیت یعنی ارائه فکر و طرح نوین برای بهبود و ارتقاء کمیت یا کیفیت فعالیت‌های سازمان.

  نوآوری(Inovation)، اجرای ایده های بدیع و خلاق در عمل است؛ به عبارت دیگر نوآوری ارایه محصول، فرآیند و خدمات جدید به مخاطبان است. نوآوری را در یک مفهوم وسیع، فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید می دانند.

تعریف روابط عمومی:

  اصطلاح روابط عمومی (Public Relations) نخستین بار در دهه پایانی قرن نوزدهم در آمریکا به کار رفت. ادوارد برنیز (Edward Berneays) یکی از بنیانگذاران این رشته از جمله نخستین افرادی بود که روابط عمومی را به عنوان یک حرفه اصیل و جدی تعریف کرد. تعریفی که وی در سال 1952 میلادی ارایه داد یکی از ساده ترین و در عین حال دقیق ترین  تعاریف این رشته است. از نظر وی روابط عمومی عبارت است از:

اطلاعاتی که به مردم داده می شود و تلاش های ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم و کوشش در همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک موسسه با مخاطبان خود و متقابلا نگرش ها و اقدامات مخاطبان با موسسه.

روابط عمومي به عنوان يك فن و هنر نقش بسزايي در برقراري و تسهيل ارتباط دو سويه بين مديران سازمان و احاد مردم دارد بطوريكه امروزه كمتر سازماني را مي توان يافت كه خود را بي نياز از روابط عمومي بداند و در عين حال موفقيت هاي چشمگيري را در زمينه هاي مورد نظر و تحقق اهداف از پيش تعيين شده بدست آورده باشد.

در دنياي امروز روابط عمومي ها به عنوان عناصر قوي در ارزيابي و تقويت برنامه ها و پيشبرد اهداف سازمانها تلقي مي شوند. امروزه يك سازمان موفق سازماني است كه روابط عمو.مي موفقي داشته باشد و آن روابط عمومي موفق است كه در جايگاه بايسته وشايسته خود قرار داشته باشد.

انواع خلاقیت و نوآوری در روابط عمومی:

1. خلاقیت و نوآوری روزانه: خلاقیتی که کارشناس روابط عمومی باید برای پیشبرد امور روزانه روابط عمومی در خود ایجاد کند.

2. خلاقیت و نوآوری علمی: خلاقیت و نوآوری در شاخه های مختلف علوم ارتباطات اجتماعی را می توان خلاقیت و نوآوری علمی در روابط عمومی دانست.

3. خلاقیت و نوآوری در بهره مندی از تکنولوژی: خلق اندیشه ها و طرح های نو در جنبه های کاربردی وسایل و تجهیزات مورد استفاده در روابط عمومی از جمله تکنولوژی های جدید سمعی و بصری، صنایع جدید چاپ و نشر و غیره نیازمند خلاقیت و نوآوری  است.

4. خلاقیت و نوآوری هنری: عبارت است از خلاقیت و نوآوری در هر یک از رشته های هنری مرتبط با روابط عمومی از جمله طرح، تصویر، گرافیک، صفحه بندی نشریه و غیره.

عوامل و راه هاي مؤثر  خلاقيت  در روابط عمومي:

ايجاد خلاقيت در روابط عمومي بستگي به سه فاكتور اساسي و مهم دارد كه عبارتند از :

الف ) نيروي انساني : منبع گرانبهاي يك مجموعه يا سازمان كه نقش اساسي در تحقق اهداف و سياستهاي كلي آن دارد نیروی انسانی می باشد

در روابط عمومي بايد كساني مشغول بكار شوند كه علاوه بر اينكه  تحصيل كرده  اين رشته  باشند از ويژگيها و خصوصيات  يك فرد خلاق  برخوردار باشند. از جمله این ویژگیها :

- برخورداري از سلامت روحي و رواني

-  انعطاف پذيري

-   ابتكار

-   ترجيح دادن پيچيدگي نسبت به سادگي

-   استقلال رأي  و داوري

-   تمركز نيروي ذهن بر بالاترين  هدف

ب) محيط سازماني:سياستها و تلاشهاي ابتكاري كاركنان زماني مي تواند به مرحله عمل واجرا در آيد كه سازمان مطبوع آنها بتواند با داشتن  ويژگيها و خصوصيات  ذيل، محيط و بستري مناسب را فراهم كند. برخي از اين ويژگيها  و خصوصيات  را مي توان  اين گونه برشمرد:.

-   رقابت كامل و فشرده

-   فرهنگ خوب و پويا

-   دسترسي به مديران

-  احترام به افراد

- ارائه خدمات عمومي

-   امنيت شغلي

ج)مديريت : نقش مديريت در مجموعه هايي مثل روابط عمومي كه خلاقيت  و نوآوري از ضروريات  و عامل اصلي آن به شمار مي رود، بسيار مهم و حساس است. زيرا مديريت مي تواند توانايي و استعداد خلاقيت  و نوآوري را در افراد ايجاد، ترويج و تشويق كند و يا رفتار و عملكرد او مي تواند مانع اين امر حياتي شود.

   نقش مدیران در خلاقیت و نوآوری روابط عمومی:

  رشد و شکوفایی ایده های خلاق در روابط عمومی علاوه بر سایر فاکتورها مستلزم داشتن ویژگی ها و خصوصیات خاص رفتاری از سوی مدیران است. اگر زمینه های لازم برای ابراز خلاقیت مهیا نباشد از خلاقیت و نوآوری خبری نخواهد بود. سازمان ها از نظر خلاقیت و جامه عمل پوشاندن به نظرات جدید اعضا، متفاوتند. مدیران توانمند هر سازمان با تسلط به برخی علوم مرتبط با رفتار سازمانی می توانند محیط مناسبی برای رشد خلاقیت و نوآوری ایجاد کنند. مدیران می توانند با شیوه های رفتاری خاص از جمله احترام به باورها و عقاید جدید و به کار گیری مدیریت استعداد، کارگزاران روابط عمومی را به خلاقیت و نوآوری تشویق کنند. محول کردن بخشی از مسوولیت های مرتبط با روابط عمومی به کارگزاران و ارزش دادن به خدمت رسانی به مخاطبان نیز در رشد خلاقیت و نوآوری آنان مفید خواهد بود.

تاثیرخلاقیت و نوآوری بر وظایف روابط عمومی :

  جمع آوری اطلاعات و اخبار مربوط به فعالیت ها، طرح ها و برنامه های سازمان، به منظور تنظیم سیاست های خبری، تبلیغاتی و اجرای طرح های انتشاراتی وآماده نمودن اذهان عمومی با توجه به خط مشی کلی به عنوان یکی از وظایف اصلی روابط عمومی تحت تاثیر خلاقیت علمی و هنری کارگزاران روابط عمومی قرار دارد. فراهم آوردن حسن ارتباط متقابل بین مخاطبان و مدیران سازمان و سایر سازمان ها نیز متاثر از خلاقیت های علمی و روزانه مسوولان روابط عمومی  است. خلاقیت های علمی و روزانه کارگزاران روابط عمومی در تهیه و تدوین اخبار، بیانیه ها، اطلاعیه ها، آگهی ها و پیام های شرکت و انعکاس آن در رسانه ها نقش غیر قابل تصور دارد.

شیوه های انعکاس فعالیت ها، برنامه ها و طرح های سازمان به مخاطبان متفاوت و به تفکر خلاقانه کارگزاران روابط عمومی بستگی دارد. یک کارگزار روابط عمومی که گرفتار روزمرگی شده و از شیوه تفکر خلاقانه به دور است شاید تنها راه ارتباطی در این زمینه را شرکت در نمایشگاه و انتشار نشریه یا عملکرد سازمان بداند اما شیوه تفکر خلاقانه علمی و هنری همراه با نوآوری در برخی موارد می تواند با استفاده از کانال های ارتباطی جدید از جمله تهیه عکس، اسلاید و نمودار به نتایج مطلوب تری برسد.                                                                                      

تبلیغات هدفمند از وظایف بارز کارگزاران روابط عمومی است. بی شک شیوه های تبلیغات مدرن نتیجه خلاقیت و نو آوری اقناع کنندگان حرفه ای است. یک روابط عمومی با خلاقیت روزانه ضمن روی آوری به شیوه های جدید فعالیت تبلیغاتی خود را با تاثیر بیشتر دنبال خواهد کرد.  بررسی دیدگاه ها و سنجش افکار عمومی، در چهارچوب وظایف محوله و ارائه نتایج حاصله به مدیران شرکت به منظور اتخاذ روش های مطلوب و تدوین طرح ها و برنامه ها از دیگر وظایف تعریف شده برای روابط عمومی است که می تواند از طریق آزمایش، تجربه و کنکاش به عملی توام با خلاقیت تبدیل گردد.

  انجام امور خطاطی و طراحی در زمینه های تبلیغاتی و انتشاراتی، ایجاد و اداره کتابخانه و آرشیو اطلاعاتی و مطبوعاتی، برگزاری مراسم و جلسات سخنرانی و انجام برنامه های فرهنگی، تبلیغاتی و هنری نیز به شدت تحت تاثیر تفکر خلاقانه علمی، هنری و روزانه مسوولان روابط عمومی قرار دارد.

  تحلیل و توجیه برنامه های اجرایی سازمان، جهت روشن شدن اذهان عمومی و اقناع مخاطبان از سوی مدیران روابط عمومی امری ضروری است. به گفته تان ویل در گزارش سمپوزیوم بین المللی تحقیقات علمی و مطالعات افکار عمومی در روابط عمومی طی سال 84، تحلیل از ابزارهای مهم متقاعد کردن دیگران به شمار می رود. طبق این گزارش تحلیل ها باید کارا اما منطقی و قابل اجرا باشد. اصل مهم و قابل توجه در تحلیل ها استفاده از تکنیک های جدید و خلاقانه برای نفوذ در مخاطبان است.

  ارتقاء سطح روحی کارکنان سازمان به عنوان یکی دیگر از وظایف کارگزاران روابط عمومی ابعاد گسترده ای دارد و موفقیت در این حوزه نیازمند خلاقیت و نوآوری است. فضا برای انجام این وظیفه باز است از ترتیب دادن فعالیت های ورزشی برای کارکنان گرفته تا ارسال پیام تبریک و تهیه هدیه برای آنان.

مشارکت و برنامه ریزی جهت برگزاری همایش ها، نمایشگاه ها و میهمانی های رسمی و ایجاد دبیرخانه شورای مدیران نیز از این مقوله مستثنی نیست. خلاقیت و نوآوری می تواند یک همایش کلیشه ای را به همایشی نو و تاثیر گذار تبدیل کند.

نتیجه گیری:

خلاقیت و نوآوری یکی از اساسی ترین و بنیادی ترین ویژگی های خاص کارگزاران روابط عمومی بوده و ادامه فعالیت در این حوزه بدون خلاقیت و نوآوری امکان پذیر نیست. این ویژگی عامل رشد و شکوفایی استعدادها و اصلی ترین عامل بهبود مستمر کیفیت است. خلاقیت و نوآوری در رشد و ظهور مهارت های مختلف مرتبط با وظایف روابط عمومی موثر است. این ویژگی از طریق ایجاد زمینه های انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری در توسعه روابط اجتماعی نقش مهمی دارد و عامل موفقیت های فردی، شغلی و اجتماعی است. اگر روابط عمومي ها بخواهند داراي نقش محوري در فرايند تصميم گيري سازمانها باشند بايد همگام با پيشرفت هاي علم و تكنولوژي زمينه و بستري مناسب را جهت  ارتقاء توانمنديها و فعاليتهاي  خود فراهم كنند. اين بستر و زمينه خلاقيت  است كه نياز به كار دسته جمعي ، هم دلي ، آموزش ، تشويق ، تغيير نوع نگرش و... دارد.

منابع:

1-   پيرخايفي، علي رضا، خلاقيت ، مديريت و كار آفريني www.magiran.com

2-   تبريزي،جعفرصادق، خلاقيت و نوآوري و مديريت (1) و (2) www.tbsmed.ac.ir

3-   محمدي ناهيد،  خلاقيت در مديريت www.fekreno.org

4-   ميرزا آقايي، حميد، خلاقيت  نياز امروزه www.fekreno.org

5-  خلاقيت در روابط عمومي www.mazin.eprsoft.com

 انتهای پیام/ 9091548-70

دیدگاه‌ها

سلام، ممنونیم از زحمات حضرتعالی ، بهره مند شدیم
ارسال نظر